Ringing death
Der Knochenhampelmann trägt das Gesicht der Künstlerin oder ist es die Röntgensicht auf sich selbst, die die Künstlerin uns gestattet? Sie zeigt Bewegung und geht damit gegen die Erwartung der Stasis, der ewigen Einfrierung, die dem Tod und seiner Betrachtung oft allzu gehorsam, ja lämmerhaft innewohnt. (...)
Kinetische Momente im Werk Anna Stewards drücken in ihrer Belebtheit Morbidität und Vitalität aus – zwei Seiten einer Medaille, sprechen wir vom „dying light“ – gegen das nur Rage, also Widerstand, hilft, wie Dylan Thomas uns ermahnt!
Nora Gomringer, August 2021
A skeletal jumping jack bears the artist’s complexion – or does the artist provide us with her X-ray image? She shows us movement. In so doing, she goes against the expectation of stasis and eternal inertia that is often all too submissively, even miserably, inherent in death and its contemplation. (...)
Through their liveliness, kinetic elements in Anna Steward’s work express morbidity and vitality. They are two sides of the same coin, if we speak of ‘dying light’ – against which only rage or resistance helps, as Dylan Thomas warns us!
Nora Gomringer, August 2021
Jumping jack made from poplar plywood
Height: 6 m
Photos: Martin Steward